Jak przygotować plik do druku? 4 kroki, o których nie możesz zapomnieć

Nawet najpiękniejszy projekt po wydrukowaniu może okazać się daleki od Twoich oczekiwań. Często dlatego, że materiał, który wysyłasz do drukarni, został przez Ciebie źle sformatowany. Jak przygotować plik do druku? Jeśli takie pojęcia jak CMYK, RGB czy spady budzą w Tobie lekką grozę, zajrzyj do naszego artykułu. Spróbujemy rozwiać Twoje wątpliwości!

4 kroki przygotowanie pliku do druku

Dlaczego właściwe przygotowanie pliku do druku jest takie ważne?

Druk to zupełnie inna bajka niż projekt, który oglądasz tylko na ekranie. W sieci wszystko wygląda pięknie – kolory, czcionka, odległości. Nie jest jednak wcale tak łatwo przenieść w 100% Twój pomysł graficzny na papier.

Najczęstszy błąd, jaki się popełnia w trakcie przygotowania pliku do druku to niedostosowanie go do wymagań drukarni. Każda z nich ma swoje specyficzne wymogi.

Jeśli zamawiasz cokolwiek do wydrukowania na zewnątrz, zawsze dostajesz konkretny zbiór wytycznych. Nie jest to lista luźnych wskazówek, do których możesz się dopasować lub nie. Specyfikacja techniczna wprost wynika z ustawień i możliwości maszyn, dlatego MUSISZ przygotować plik do druku dokładnie w ten sposób.

Najpopularniejsze błędy w przygotowaniu pliku do druku to:

  • zły format pliku;
  • brak spadów;
  • zbyt niska rozdzielczość obrazów;
  • błędna kolorystyka.

Omówimy teraz, jak ich unikniesz za pomocą kilku kroków!

Krok 1. Format pliku

Najczęściej wybierany format do druku to PDF. Jest uniwersalny i najbezpieczniejszy. Twój plik można wydrukować w różnych rozmiarach, nie tracąc przy tym na jakości. Inne formaty to już kwestia dyskusyjna, która zależy od wymagań danej drukarni.

Czy pliki w JPG abo TIFF nadają się do druku? Niektóre drukarnie akceptują taki format, ale musisz wiedzieć, że niesie on ze sobą pewne ograniczenia. Zdjęcia w JPG na skutek kompresji (np. przy przekazywaniu pliku) mają niższą jakość. W skrócie: jeśli Twój obrazek w JPG się zmniejszy przy przesyłaniu, nie będzie już możliwości wydrukowania go w dobrej jakości.

Z TIFF-em jest trochę lepiej. To format zapisu grafiki rastrowej, co oznacza, że przy kompresji jakość pliku się nie zmienia. Ma też większą rozpiętość barwną. W skrócie: jeśli nie PDF, to ewentualnie TIFF, ale musisz to uzgodnić z Twoją drukarnią.

Krok 2. Spady i marginesy bezpieczeństwa

Spady to 3-milimetrowy zapas miejsca wokół projektowanej grafiki, który przekracza linię cięcia. O co chodzi? O to, że Twój projekt, niezależnie od tego, czy to ulotka, wizytówka czy gazetka, trzeba jeszcze po druku pociąć. Robi się to przy pomocy tzw. gilotyny, a spady są potrzebne, aby nie naruszyć niechcący cennych informacji w Twoim pliku, nawet jeśli nożyk w gilotynie lekko się omsknie.

W skrócie: w pliku wszystkie istotne elementy graficzne, takie jak logotypy, teksty, numeracja stron, grafiki, musisz odsunąć od krawędzi strony o minimum 3 mm. Tylko wtedy Twój projekt po wydrukowaniu będzie wyglądał tak, jak sobie życzysz.

Krok 3. Rozdzielczość obrazów

Za rozdzielczość Twojego pliku odpowiada wartość, którą określa się w DPI. To po prostu liczba pikseli na cal. Ale nawet najwyższe DPI nie pomoże, jeśli w projekcie znajdą się obrazki niskiej jakości (czyli po prostu małe). DPI nie powiększa magicznie takich obrazków, musisz więc w pierwszej kolejności sprawdzić, czy dysponujesz grafikami o odpowiedniej wielkości. Inaczej w druku wyjdą „spikselowane”, rozmazane i totalnie zepsują Twój projekt.

Co się sprawdzi? Bardzo dobre jakościowo zdjęcia – w oryginalnej rozdzielczości z aparatu (tej najwyższej) lub kupione w banku zdjęć. Grafiki pobrane gdzieś z czeluści z internetu, skopiowane (nie daj Boże) z zakładki „Grafika” w Google’u nie nadają się do druku.

A co z grafikami z darmowych stocków? Musisz sprawdzać ich rozdzielczość w pikselach oraz DPI (do druku musi być to co najmniej 300, a najlepiej 350). Im większy wydruk, tym jakość zdjęcia ma większe znaczenie. Darmowe zdjęcia najczęściej, niestety, nie nadają się do profesjonalnego druku.

Krok 4. Kolorystyka CMYK, a nie RGB

Wszystkie kolory w pliku przygotowanym do druku muszą być zamienione na przestrzeń barwną CMYK. Ta nazwa to skrót od C jak cyan, M jak magenta, Y jak yellow i K (black). CMYK wykorzystywany jest powszechnie w druku offsetowym, cyfrowym laserowym, solwentowym. Jeśli zlecasz druk wizytówki, ulotki, plakatu itd. w drukarni, spodziewaj się prośby, aby dostarczyć plik z kolorami w CMYK-u.

Drugą przestrzenią barwną (czyli paletą kolorów), z której korzystasz najczęściej w internecie, jest RGB. Dopóki pozostaje to w przestrzeni wirtualnej, wszystko wydaje się w porządku, ale jeśli spróbujesz wydrukować plik z kolorami RGB, kolory na pewno będą inne od zakładanych.

Jeśli chcesz pobawić się w druk plakatu, wizytówek, zaproszeń czy innych plików w domu przy pomocy domowej drukarki, koniecznie przeczytaj inne nasze artykuły. Podpowiadamy w nich, jak się do tego zabrać. Zobacz np. jaką drukarkę wybrać do wizytówek i zaproszeń.