Druk UV - na czym polega i czym się różni od zwykłego drukowania?
Druk UV to jedna z nowinek, która zyskuje popularność zwłaszcza w branży reklamowej i poligraficznej. Na pierwszy rzut oka nie różni się aż tak wiele od tradycyjnego druku. Są tu tusze, są i drukarki. Co jednak ma z tym wspólnego promieniowanie UV? Wyjaśniamy!
Co to jest druk UV i czym się różni od zwykłego drukowania?
Druk UV jest nowoczesnym sposobem drukowania. Służą do tego drukarki UV, nieco podobne do zwykłych drukarek. Główna różnica między drukowaniem UV i zwykłym polega jednak na tym, czym się drukuje. Do metody z wykorzystaniem promieniowania UV służą specjalne tusze polimerowe. To rodzaj ciekłego plastiku. Drukarka przenosi je na dowolny materiał, a wtedy do gry wchodzą specjalne lampy LED, zamontowane przy głowicach i emitujące światło ultrafioletowe. Promieniowanie UV skutkuje procesem polimeryzacji plastiku, czyli utwardzaniem polimerów zawartych w tuszach, aż z postaci płynnej przejdą w cieniutką warstwę plastiku – kolorową i bardzo trwałą.
Na czym można drukować w tej technologii?
Technologia UV sprawdza się zasadzie na wszystkim. To jedna z największych zalet takiego druku. Drukarki tego rodzaju są w stanie stworzyć nadruk na niemal dowolnej płaskiej powierzchni. Może to być karton, pleksi, płyta PVC, płyta MDF, szkło czy ceramika.
Dibond
W branży reklamowej bardzo popularne stają się nadruki na płycie dibond. To rodzaj trwałej płyty kompozytowej, wykorzystywanej do produkcji szyldów, kasetonów, stojaków, tablic. Dzięki temu, że ma w sobie kilka warstw aluminium, płyta wygląda elegancko i metalicznie. Nieco przypomina mosiądz, jest jednak od niego tańsza. Nadruki UV na płytach dibond prezentują się bardzo dobrze!
Tapeta
Kolejny materiał, na którym można drukować w technologii UV, to tapeta. Z tego rozwiązania najchętniej korzystają dziś architekci wnętrz. Dzięki drukarkom tego typu na tapecie stworzysz dowolny wzór, nadrukujesz grafikę lub zdjęcie. Ta technologia pozwala dokładnie odwzorować kolory i zachować ich intensywność.
Płytki ceramiczne
Taki druk jest też możliwy na płytkach ceramicznych. To rozwiązanie, które można czasem zobaczyć w strefie wejścia hoteli czy biur. Na kafelkach pojawia się np. logo firmy.
Meble
Warto również wspomnieć o kolejnym zastosowaniu drukowania tą metodą. Jest ono cenione wśród producentów mebli i stolarzy. Pozwala na produkowanie spersonalizowanych frontów mebli w dowolnym kolorze i wzorze.
Jakie są zalety druku UV?
Skąd taka popularność druku w technologii UV? O uniwersalności i dużym wyborze materiałów, na które da się przenieść wzór, już wiecie. Co jeszcze sprawia, że drukarki tego typu mają takie wzięcie?
- Druk UV daje mocne, wyraziste i soczyste kolory. Jest to możliwe, m.in. dzięki temu, że można zrobić podkład w białym kolorze (np. na materiale czarnym albo przezroczystym). Dzięki temu kolor jest żywy i mocny.
- Drukowanie jest możliwe na materiałach o grubości nawet 5 cm i szerokości 200 cm lub więcej. To właśnie dzięki temu da się zrobić ładny nadruk na płytce ceramicznej, płycie meblowej, a także na dużej tafli szkła.
- Dzięki tej technologii można zadrukowywać również materiały bardzo cienkie i elastyczne, takie jak papiery, banery czy folie.
- Drukuje się od razu na gotowym materiale, bez konieczności przenoszenia druku na folię, a z folii na gotowy produkt. Przyspiesza to i upraszcza cały proces. Ułatwia też takie wymyślne projekty, jak personalizowane drzwi czy panele podłogowe z nadrukiem. Do tej pory takie nadruki były możliwe dzięki drukowaniu na folii, którą następnie naklejało się na docelową powierzchnię. Teraz taki kłopotliwy „pośrednik” nie jest już potrzebny.
- Nadruki wyróżniają się głębią i jakością, którą można porównać nawet ze zdjęciami. Kolory utrwalone przy pomocy technologii polimeryzacji nie blakną z czasem. Dzięki temu Twoja reklama, nowa kuchnia albo logo w recepcji bardzo długo pozostaną jak nowe.
- Druki z powodzeniem da się umieścić na zewnątrz, np. na elewacji budynku. Są odporne na wodę i promienie słoneczne, a także na wysokie i niskie temperatury.
Technologia przyjazna środowisku
Z ekologią w branży reklamowej i poligraficznej bywa różnie. Drukowanie w technologii UV uważa się jednak za ekologiczne. Tusze używane w drukarkach tego typu nie są rozpuszczalnikowe. Oznacza to, że nie szkodzą przyrodzie i są niemal bezzapachowe. Nie wydzielają szkodliwych substancji, dlatego z powodzeniem używa się ich wewnątrz pomieszczeń, również mieszkalnych. Chcesz być za pan brat z ekologią w tradycyjnym drukowaniu? Zamień zwykłe tonery na tonery ekologiczne od Black Point!
Czy występują jakieś wady?
Największą wadą takiego druku jest jego cena. Ponieważ to ciągle nowa technologia, ceny wydruków oraz urządzeń do drukowania nadal są wysokie. Za 1 m2 druku zapłacisz ok. 40–50 zł netto, a do tego musisz doliczyć jeszcze cenę materiału i projektu.