Jak używać telefonu do skanowania?

Czy Twój smartfon może skanować dokumenty? 

 

Masz przed sobą ważny dokument, który musisz skopiować? A może chcesz szybko zrobić cyfrową wersję faktury? Zamiast robić zdjęcie, zeskanuj kartkę przy pomocy smartfona i zachowaj plik w pamięci lub wyślij na dowolny adres e-mail. Jak to działa? W naszym artykule znajdziesz instrukcję i listę przydatnych aplikacji do skanowania!

 

 

Jak skanować dokumenty smartfonem? 

Podpisałeś umowę i trzeba ją teraz na szybko przesłać gdzieś e-mailem w wersji elektronicznej? A może chcesz zachować na później kosztorys, zeskanować rysunek czy cokolwiek innego? Najprostsze wyjście to zrobienie fotki, tylko że, jak to ze zdjęciami bywa, będzie pewnie ciemna i niewyraźna. Inna opcja to normalny skaner do dokumentów, ale umówmy się, kto ma dziś szybki dostęp do skanera? 

 

Na szczęście technologia we współczesnych urządzeniach mobilnych jest tak przyjazna, że wystarczy Ci prosta, bezpłatna aplikacja i odrobina dobrego światła. Skan dokumentu zrobisz w dobrej jakości zwykłym smartfonem z Androidem lub za pomocą iPhone’a. Sam proces skanowania trwa tylko kilka chwil. Tak zeskanowane dokumenty możesz przycinać i edytować do woli.

 

Skanowanie tekstu przy pomocy urządzenia mobilnego – przydatne aplikacje

Jaka aplikacja do skanowania dokumentów telefonem będzie najlepsza? Oto podręczna lista bezpłatnych apek. Każdą z nich wyszukasz bez problemu np. za pośrednictwem Google Play. Możesz też skorzystać z funkcji skanowania za pomocą systemowego oprogramowania – dotyczy to wszystkich urządzeń mobilnych, które działają na Androidzie (czyli np. Samsung Galaxy) oraz iPhone’ów.

 

Jak skanować telefonem przy pomocy Google Drive?

Masz pod ręką dowolny telefon z Androidem? Jeśli tak, w Twoim oprogramowaniu systemowym jest usługa Dysk Google. Otwórz ją i kliknij ikonkę plusa w dolnym rogu. Wybierz opcję Skan, a następnie zrób zdjęcie, wykadruj je i zatwierdź. Gotowe! Dokument zostanie zeskanowany, a aplikacja automatycznie zapisze go na dysku. 

 

Jest tu jedna mała niedogodność – musisz powtórzyć tę czynność dla każdej skanowanej strony. Za to niezłej jakości skan masz całkiem za darmo. Jeśli planujesz skanować więcej dokumentów, mamy dla Ciebie pro tip: w widżetach znajdź zakładkę Skanowanie na dysk i przeciągnij ją na pulpit, aby dodać tę opcję do ekranu głównego. Możesz też ustawić domyślny folder, aby łatwiej znaleźć gotowy dokument. 

 

Jak skanować teksty, faktury i inne dokumenty na iPhonie

Jeśli masz urządzenie z systemem IOS, do skanowania służy Ci systemowa aplikacja Notatki. Działa ona identycznie jak Google Drive – uruchamiasz apkę, naciskasz przycisk z plusem i wybierasz opcję Skanuj dokumenty. Robisz zdjęcie, kadrujesz je i zatwierdzasz. Na zeskanowanych dokumentach możesz też dodawać odręczne notatki!

 

Skanowanie przy pomocy programu Adobe Scan

Systemowe aplikacje mają swoje wady. Przede wszystkim skan z aplikacji aparatu ma niewielką rozdzielczość. Jeśli poszukujesz czegoś lepszej jakości, ale dalej w wersji darmowej, polecamy bezpłatną apkę od Adobe.

 

Specjalna aplikacja do skanowania dokumentów Adobe Scan umożliwia cyfrową rejestrację dokumentów za pomocą smartfona. Jest wyposażona w opcję rozpoznawania tekstu na zdjęciach (OCR). Możesz z jej pomocą stworzyć interaktywny dokument PDF (czyli np. złożyć podpis na zeskanowanym wzorze dokumentu lub uzupełnić puste rubryczki). Zrobisz w ten sposób dobrej jakości skany paragonów, formularzy, umów, faktur, a nawet książek. Dane zapiszesz także w postaci wizytówki.

 

Podobną apką z funkcją skanowania jest Camscanner, który, podobnie jak Adobe Scan, robi zdjęcia przy pomocy aparatu telefonu i zapisuje dokumenty do formatu PDF. 

 

Aplikacja Office Lens od Microsoftu

Office Lens to przydatna apka dla tych, którzy mają konto Microsoft na telefonie. Przy jej pomocy konwertujesz obrazy na pliki PDF lub zapisujesz je w formacie Word, Power Point czy Excel. Zeskanowane notatki, dokumenty czy zapiski możesz edytować i udostępniać innym. Wszystkie elementy bez problemu wyślesz też do każdego innego programu z pakietu Office, w tym np. OneDrive czy OneNote.

 

Jak przygotować dokument do skanowania? 

Jeśli chcesz, aby Twój skan miał naprawdę profesjonalną jakość, zadbaj o kilka ważnych spraw, zanim zrobisz zdjęcie telefonem i wrzucisz je do apki skanującej.

  • Dokument na równej i płaskiej powierzchni.
  • Oświetl kartkę – najlepsze jest naturalne światło lub lampa bezcieniowa.
  • Wykonaj zdjęcie od góry, w pozycji stojącej, trzymając telefon równolegle do kartki.
  • Upewnij się, że nie odbije się na dokumencie cień Twojej ręki lub telefonu.
  • Jeśli trzeba, przytnij zdjęcie, odwróć je, dodaj obramowanie, wyostrz kolory lub nanieś odręczną notatkę.

Gotowe! Wiesz już, jak zrobić skan i możesz wysyłać cyfrową wersję dokumentu w świat. Co możesz z nią zrobić? Przekazać dalej przy pomocy wiadomości e-mail, SMS-em lub skorzystać z drukarki. Jak drukować dokument z telefonu? O tym pisaliśmy w jednym z poprzednich wpisów. Zajrzyj tutaj: Drukowanie z telefonu – 3 dobre porady.

Ostatnie wpisy:

  • Tusz do drukarki Brother DCP J105

    Tusz do drukarki Brother DCP J105

    Tusz do drukarki Brother DCP J105 to specjalny wkład atramentowy, który umożliwia efektywną i bezpieczną pracę tego modelu. Dla urządzenia dostępne są materiały eksploatacyjne z oficjalnej linii dystrybucyjnej, jednak nie…

    Czytaj >
  • Tusz do Canon

    Tusz do Canon

    Tusz do Canon umożliwia bezproblemowe korzystanie z drukarek atramentowych tej popularnej marki. W ofercie producenta dostępnych jest wiele urządzeń, które wymagają prawidłowego doboru wkładu. Do drukarek firmy Canon pasują nie…

    Czytaj >
  • Tusz Canon Pixma

    Tusz Canon Pixma

    Tusz Canon Pixma jest nieodłącznym materiałem eksploatacyjnym dla drukarek atramentowych z tej cenionej serii. W jej skład wchodzą zróżnicowane technologicznie urządzenia, włącznie z modelami wielofunkcyjnymi. Każda drukarka wymaga jednak trafnego…

    Czytaj >